• KözalapítványokTapolcai Repülő Egyesület

  • Tapolcai Repülő Egyesület

    Cím: 8256 Ábrahámhegy Árpád utca 10.
    Telefonszám: 06/87/471-666; 06/30/981-5131
    E-mail: ungatom@t-email.hu

    Tapolca a Balaton közelében fekvő város egy nagy kincset tud magáénak, Tapolca repülőterét. Ezáltal rendelkezik egy messze földön egyedülálló lehetőséggel. A hatalmas areál, 193 hektárnyi nagyságú repülőtér, az ország egyik legszebben fekvő reptere. Helyzete és nagysága folytán a repülősport Mekkája, ami a belhoni és külhoni repülő sportolók és kedvtelésből repülők, de üzleti ügyeiket intéző repülősök találkozó helye is lehetne.

    Ezt a távlati célt maga elé tűzve, a Tapolcai Repülő Egyesület (TRE) minden viszontagság ellenére a repülőteret maroknyi lelkes csapatával már második éve tartja rendeltetésének megfelelő üzemben. Így a repülőteret eredeti céljának megfelelően használja. Az üzemeltetés jogát biztosító Légügyi Igazgatósági Engedélyt a BognAIR Kft. tartja kézben. A kft tulajdonosa oszlopos tagunk, a sárkányrepülő oktató és turistákat Balatonedericsnél reptető Bognár István.

    A várostól nyugati irányban a Katonai NATO Kiképző Központ Kinizsi Laktanyától délre fekvő repülőtér a város közepétől kifelé, a Keszthelyi úton haladva az első vasúti átjárótól kb. 200 méterre balra fordulva, egy jól kitáblázott dűlőutat követve, közelíthető meg.

    A repülőtér üzemeltetése a rendszerváltás óta szép időket is élt már meg. Több bel- és külhoni csapat, egyesület működött itt a repülősport különböző fajtáját űzve, szép egyetértésben egymással. Sajnos, 1996-tól már csak a sárkányrepülősök Tapolcai Repülő Egyesülete maradt itt fent. A repülés iránti vágy Ikarusz bukását is túlélte. Így nem csoda, hogy Tapolcára is jutott a repülést megszállottan szerető emberek egy csapata. A sárkányosok Egyesülete működött, igaz csak egy sárkányos szakosztállyal, de további szakosztályok alapszabály szerinti alkotásának lehetőségével. Így kézenfekvő volt, hogy a magát 1998 nyarán megalkotó kisszámú vitorlázórepülő gárda a sárkányosok mellett a TRE-be integrálódva kezdte működését. A vitorlázó repüléshez egyelőre még csak az akarat volt meg. A motoros repülés még csak jövőbeni szándék volt, de még máig is csak ez maradt számunkra.

    De 1999. május 31-ével megérkezett az első, a vitorlázó repüléshez elengedhetetlen tartozék, egy kétdobos csörlő, a München melletti Oberpfaffenhofenben fekvő Dornier repülőgépgyár vitorlázó repülős klubjának ajándéka. Ennek "mellékköltségeihez" Horst Breit járult hozzá. Majd újra a müncheniek tettek nagyon kedvező ajánlatot két együléses vitorlázógép megvételére. Ez sajnos nem jött össze! De egyikre az opció ma is él.

    Élnek még e szép környéken bortermelő és nagyvonalú emberek, akik gyermekálmuk megvalósítását látják a szárnyakra kelt Ikaruszok láttán. Így Szeremley Huba személyében egy ilyenre akadtunk, aki az alig 11 éves, nagyon jó állapotban levő, professzor Rubik által tervezett, Esztergomban és később Szombathelyen gyártott kétszemélyes Góbé repülőgép típus majd utolsóként épített példányát megvette, és a TRE használatára bocsátotta. Ő még keveset repült vele. Mi viszont, szerencsések, annál többet! De még több is lehetett volna ez, ha minden összejön. Jött, jövögetett ugyan, de nem mindig, amikor mi szerettük volna!

    A repülés megindításához itt, ahol mindenki, aki azelőtt repült korban előrehaladott lett, szakszolgálati engedélye már rég lejárt. Az "újak"-nak meg a nem megfelelő van, vagy még (újra)kezdők. Ezeknek oktatót kellett előteremteni. Ilyet is találtunk a fiatal, dinamikus Tóth testvérek személyében Szombathelyről és a tapasztalt siófoki Pap Laci bácsiban. Sőt, ők társaikat is mozgósították, hiszen a vitorlázó repülés egy csapatsport. Hozzá minimum 6, de inkább 12 ember kell egy repülőnapon. De megindultunk. Repültünk, oktattunk és a környék lakóit is a levegőbe emeltük! Immár két alkalommal voltunk társak a helyi katonaság Nyitott Laktanya rendezvényén. Most már ott vagyunk, hogy nyugodt lelkiismerettel hívunk mindenkit, aki bennünket a hétvégeken repülni lát, jöjjenek és repüljenek velünk. Az élmény felejthetetlen lesz mindenki számára! De ezen felül hívjuk a repülni AKARÓ fiatalságot és fiatalmaradt embertársunkat.

    Elsőrendű feladatunk a fiatal generációt körünkbe hívni, őket csapatunkba befogadni, itt integrálni. Olyanokat várunk, akikben a madarak minden földi akadályt felülszárnyaló repülése, vagy a mindenek fölé emelkedés gyönyöre vággyal tölt el, akarják szárnyas barátainkat követni. De ezeknek a fiúk-lányoknak olyanoknak kell lenni, akik repülni AKARNAK és nem csak "szeretnének". Mert utóbbi ehhez nem elég! A repülés jó fizikumot, fizikai és természeti ismereteket, szorgos és folyamatos csapatmunkát, fegyelmet, figyelmet, de sajnos anyagi áldozatot is követel. Akinek szíve Ikaruszhoz hasonlít, annak mindez nem jelent megterhelést, hanem örömet és elégtételt hoz. Ezen felül a csapatmunka összekovácsol, fegyelmez, és életre szóló tapasztalatot hoz. A közös együttlét barátságokat teremt ifjú és öreg között. A jó fizikumot a repülőorvosi vizsgálaton kell bizonyítani, legalább kétévente. Ez nem szokott fiatal korban nagy akadályt képezni. Az orvosi Repülőalkalmassági Bizonyítvány költsége a Légügyi Igazgatóság és a repülőorvosi vizsgálatok díjaiból tevődik össze.

    A TRE tagság elnyeréséhez a "Belépőt" kell kitölteni, és a felvételi díjat megfizetni. A tagság fenntartásához havi tagdíj és évente egy bizonyos számú karbantartó munkaórák teljesítése elengedhetetlen. Az "öreg rókák" egyszeri szoktató-ellenőrző repülés után egyedül indulhatnak útra. Az "ujjoncoknál" ez nem olyan egyszerű dolog! Őket ki kell képeznünk.

    A repülősök kiképzése elméleti oktatással kezdődik. Az oktatást a Magyar Repülő Szövetség (MRSz) által kibocsátott tananyag mentén, a TRE keretén belül bonyolítjuk le. Az ott leadott és megtanult tananyagból a Légügy előtt elméleti vizsga letétele kell, ami után a jól vizsgázott a "Növendéki Szakszó"-t nyeri el. Most végre meg lehet kezdeni a tényleges repülői oktatást! A "szabadrepüléshez" az út még egy kicsit messze van. Az első egyedülrepülés soha el nem felejthető élménye viszont sokkal közelebb van, mint egyesek gondolnák. De ahhoz kitartás fegyelem és szorgalom kell! Befejezésül had szóljunk magunkról, a Tapolca Repülő Egyesületről, pár szót. Szervezetünk elsődleges célja a sportrepülés. Ezt olyan formában űzzük, amit szép tájú környékünk átlaglakossága is aránylag kis ráfordítással, ha akar, megengedhet magának. Mi azt akarjuk, hogy sokan legyünk a környék lakosságából, akik az élet e felemelő örömét élvezhetjük.

    Most még kevesen vagyunk, alig huszan. Ebből az aktívak száma jóval kisebb. Közülük többen a sárkányosok vannak, mert ők mindig is a levegőben voltak Tapolcán és a Csobánc hegyén. Amióta vitorlázó repülésünk tavaly, 2001. május 13-án megindult, a vitorlázó repülősök száma lassan ugyan, de állandó jelleggel növekszik. Meg vagyunk győződve, hogy egyszer majd sokan leszünk.

    Egyesületünk élén az elnök van, aki az egyesület céljának megvalósítását irányítja. Mellette állnak a két szakosztály, Sárkányrepülős és Vitorlázórepülős Szakosztályok, vezetői. Itt is, mint ma mindenütt, a pénz a lelke mindennek. Ezért az egyesület pénztárosa felel nálunk. E négy funkció alkotja az Elnökséget. Ezen kívül mindkét Szakosztálynak meg van a saját vagyonkezelője és műszaki felelőse is. Ezek alkotják a TRE Vezetőségét. Később, majd ha többen leszünk, egy-egy kiképzési felelős oktató is tartozik majd a Vezetőséghez.

    Egyesületünkhöz lehet tartozni "Rendes Tagként", "Tiszteletbeli Tagként" és "Támogató Tagként". Jelentkezni tagságunk elnyeréséhez kint a reptéren ugyanúgy lehet, mint a fent megadott (elnöki) telefon / fax / mobilszámokon és az E-mail címen, valamint a Sárkányrepülős Szakosztályvezető Simon László 06/30/9943784 mobilján és a Vitorlázórepülős Szakosztályvezető Labovszky András 06/304139288 mobilján, vagy a 06/87/321516-os vezetékes vonalszámán.

    A Tapolca Reptér repülőgépek általi igénybevételéért első sorban a repülőtér üzemeltető BognAIR Kft. tulajdonosát, Bognár Istvánt a 06/30/9163966-os mobilszámán, vagy a 06/87/413649 vezetékes vonalszámán hívják az érdeklődők. Elérhetetlensége esetén az elnök és a Vitorlázó Szakosztály vezetője is hívhatók.
    A tapolcai repülőtér főbb adatai:

    Tapolca Reptér, ICAO nevén "LHTP", tengerszint feletti magassága 115 m illetve 330 ´; 16/34 irányú füves kifutópályája 1100 x 30 méter; és GPS-re alkalmazandó koordinátái: N 46° 51,53´ E 017° 24,37´ A légi rádiózás frekvenciáját a Nyugat Tájékoztató 131,100 MHz-ben adja meg.

    Bennünket a reptéren egyelőre csak hétvégeken és ünnepnapokon lehet megtalálni, de hívásra jövünk. Vendégeink "önkiszolgálás" alkalmazásával hétköznap is repülhetnek. Csak ehhez előre szóló bejelentést a fenti számokon kérünk. Legnagyobb bánatunkra hangárunk nincs, de vendég gépek éjszakai őrzését hétvégeken kívánatra szívesen megoldjuk. Repülőüzem nélküli napokon a nappali őrzés is ajánlatos.

    Nos, kedves repülő társak, és akik azok akarnak lenni, jelentkezéseteket szeretettel várjuk.
    A Tapolcai Repülő Egyesület nevében

    Magyar Tamás TRE elnök